Przejdź do treści
Działania obrazów. „Nowe widzenie”, fotożurnalizm i fotomontaż okresu międzywojennego
Data/Czas: 10/06/2021 | 19:00-19:00
Lokalizacja: | |

Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie: Entuzjazm związany z rozwojem nowoczesnej kultury wizualnej: kina, popularnej prasy ilustrowanej i eksperymentów fotograficznych spod znaku „das neue Sehen” miał już w latach 20. swoje krytyczne dopełnienie w komentarzach mówiących o nasilającej się „fotoinflacji”. Swoistą odpowiedzią na tę sytuację było gromadzenie i przetwarzanie przez artystów gotowych obrazów, od kolekcji „materiałów znalezionych” („Album” Hannah Höch), użycia ich w trybie ironiczno-prześmiewczych parafraz, do zaangażowanego politycznie fotomontażu (John Heartfield).


Wykład profesor Agnieszki Rejniak-Majewskiej poświęcony będzie owym praktykom wizualnego recyclingu i wyłaniającej się z nich refleksji nad spojrzeniem i działaniem obrazów. Kontekstem tych rozważań staną się niemieckie dyskusje na temat fotograficznego „nowego widzenia” oraz ich echa w kręgach polskiej awangardy.
Prof. Agnieszka Rejniak-Majewska – historyk sztuki i estetyk; zajmuje się historią sztuki nowoczesnej, historią i teorią europejskich awangard oraz ich związkami z kulturowymi procesami nowoczesności. Wykłada na Uniwersytecie w Łodzi, prowadziła badania na University of Chicago, w Institut national d’histoire de l’art (INHA) w Paryżu. Autorka książek: „Puste miejsce po krytyce. Modernizm i materialistyczna rewizja autonomii sztuki”, „Polityka doświadczenia. Clement Greenberg i tradycja formalistycznej krytyki sztuki”, „Obraz zwielokrotniony. Reprodukcja fotograficzna i wizualne narracje sztuki awangardowej 1910–1939” .

MCK

News Alert

Bądź na bieżąco!

Zamawiając bezpłatny newsletter akceptuje Pan/Pani naszą ochronę danych. Wypisanie się z prenumeraty newslettera jest w każdej chwili możliwe.