Przejdź do treści
Alexander Kluge. Przegląd filmów
Data/Czas: 20/11/2018 - 24/11/2018 | 19:00-21:30
Lokalizacja: Nowy Teatr | Madalińskiego 10/16 | Warszawa

Alexander Kluge (ur. 1932) należy do najważniejszych, choć wciąż mało znanych w Polsce mistrzów kina niemieckiego. Kluge to mentor i przywódca pokolenia ’68, sygnatariusz słynnego Manifestu z Oberhausen, ikona filmu autorskiego i twórca przekonany o ogromnej odpowiedzialności za losy ojczyzny i jej historycznego dziedzictwa, jaka spoczywa na barkach reżysera filmowego. Alexander Kluge jest też filozofem, krytykiem kulturalnym, pisarzem i producentem telewizyjnym. Należy do tego samego pokolenia co Adorno, Habermas i Fassbinder. Był jednym z pierwszych przedstawicieli nowego kina niemieckiego (Neuer Deutscher Film). Renoma Kluge jako filmowca opiera się na 20 filmach powstałych w latach 1966-1983. Głównym tematem jego twórczości jest konflikt między rzeczywistością chronioną przez rozum a antyrealizmem uczuć.

Harun Farocki określił holistyczną koncepcję twórczości Kluge jako „zespolenie” – za pomocą kolażu łączy on ze sobą przeróżne elementy, fotografie, obrazy, materiały archiwalne i zainscenizowane scenki, posługuje się kontrapunktem i śródtytułami. W ten sposób tworzy pole do interpretacji dla aktywnego widza, który ostatecznie składa cały film w jedną całość w swojej głowie.

 

PROGRAM PRZEGLĄDU:
20.11 godz. 19:00
„Artyści pod kopułą cyrku: bezradni”, 1968, 103 min.
Złoty Lew w Wenecji w 1968 roku. Parabola sztuki i polityki oraz ich wzajemnych związków, sytuacji artystów i publiczności. Za pomocą metafory i motywu cyrku Kluge rozprawia się z historią X muzy w Niemczech.
Wprowadzenie: prof. Ryszard Kluszczyński

 

21.11 godz. 19:00
„Mocny Ferdynand”, 1976, 91 min.
Przykład kina opowiadającego, rzadki w twórczości Kluge. Reżyser przedstawia historię człowieka opętanego ideą totalnego porządku. Przezabawna satyra na niemiecką obsesję społecznej kontroli.

 

22.11 godz. 19:00
„Patriotka”, 1979, 121 min.
Głównym wątkiem filmu jest utopijne pragnienie bohaterki odnalezienia „patriotycznej” wersji historii Niemiec w imię sprzeciwu wobec oficjalnej narracji o dziejach ojczyzny. Ten abstrakcyjny i odważny eksperyment formalny należy do najbardziej znanych filmów w twórczości reżysera.
Po filmie rozmawiać będą: dr hab. Iwona Kurz i prof. Przemysław Czapliński.

 

23.11 godz. 19:00
„Pożegnanie z dniem wczorajszym”, 1966, 88 min.
Film opiera się na autentycznych doświadczeniach Helgi Rosenfeld, uciekinierki z NRD, która padła ofiarą kulturowych różnic, szukając lepszego życia w RFN. W brawurowo zagranej roli głównej siostra reżysera – Alexandra Kluge.
Komentarz po filmie: dr Ewa Fiuk

 

24.11 godz. 19:00
„Potęga uczuć”, 1983, 115 min.
Autorski esej artysty, heterogeniczny kolaż składający się z dwudziestu sześciu wątków. Reżyser podejmuje w nim problematykę kulturowego fenomenu opery oraz zastanawia się nad znaczeniem uczuć w życiu ludzkim.

 

WSTĘP WOLNY
Wszystkie filmy z napisami w języku polskim.

 

Organizatorzy:
Goethe-Institut Warschau, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Nowy Teatr

 

Źródło: Goethe-Intitut Warschau

News Alert

Bądź na bieżąco!

Zamawiając bezpłatny newsletter akceptuje Pan/Pani naszą ochronę danych. Wypisanie się z prenumeraty newslettera jest w każdej chwili możliwe.